Wat gebeurt er met je brein tijdens het hardlopen?


Door beweging worden er in de hersenen stoffen afgegeven die essentieel zijn voor de ontwikkeling, groei en het functioneren van onze hersencellen. Die stoffen heten neurotrofines. Deze beïnvloeden de gezondheid van de hersenen en stimuleren de aanmaak van nieuwe hersencellen, de aanmaak van nieuwe verbindingen tussen de hersencellen en de aanmaak van nieuwe bloedvaatjes in de hersenen. Hierdoor verbetert de bloedvoorziening en dus de toevoer van voeding en zuurstof naar de hersencellen.


Driekwart van onze hersencellen is betrokken bij beweging

Delen van het buitenste laagje van de grote hersenen (de hersenschors of cortex) zijn verantwoordelijk voor het plannen en het uitvoeren van beweging. Andere delen van de grote hersenen zorgen voor o.a. de spierspanning, de houding, het evenwicht. De kleine hersenen (het cerebellum) zijn erg belangrijk bij beweging. Zij dragen bij aan de coördinatie van bewegingen, waardoor ze vloeiend verlopen.


Ook de hersenen hebben regelmatig ontspanning nodig

Net zoals je lichaam niet altijd door kan gaan, hebben ook de hersenen regelmatig ontspanning nodig. Te veel stress zorgt ervoor dat de hersenen minder goed functioneren. Vooral de hippocampus, die nodig is voor informatie opslaan en voor overleving en veranderende omstandigheden, heeft daar veel last van. De hippocampus groeit bij intensief bewegen en functioneert dus beter. Maar ook de voorste gebieden van de hersenen hebben onder stress te lijden. Dit zijn de gebieden die uitvoerende functies aansturen, zoals plannen en beslissen.

Wat doet beweging/hardlopen met je hormoonhuishouding?

Beweging stimuleert de aanmaak van hormonen, die je geestelijk en lichamelijk fit houden zoals dopamine (speelt rol bij communicatie tussen de hersencellen), endorfine en serotonine. De bijnier is een orgaan dat hormonen maakt die ons helpen in stressvolle situaties. De binnenkant van de bijnier maakt de hormonen adrenaline en nodraline aan die ervoor zorgen dat bij stress de hartslag, bloeddruk en bloedsuiker omhoog gaan en dat het bloed naar plaatsen gaat waar het op dat moment nodig is, zoals de spieren en hersenen. Aan de buitenkant van de bijnieren worden de stresshormonen pregnenolone en cortisol aangemaakt. Bij bijnieruitputting (veroorzaakt door langdurige stress) wordt de productie van cortisol en aldosteron verlaagd en daardoor de balans verstoord. Gevolg is chronische vermoeidheid en op mentaal vlak toename van angst en depressieve gevoelens.

 

Zie ook de website www.bewegenvoorjebrein.nl


Bronnen: Nederlands Centrum voor Beroepsziekten (NCvb) en CBS.


Bekijk het effect van bewegen op de hersenen in de video van Erik Scherder.